Tallinna Tehnikaülikool

Möödunud kevadel viidi läbi Kuressaare kolledži meretehnoloogia ja hüdrodünaamika uurimisrühma juhi professor Mihkel Kõrgesaare atesteerimine. Atesteerimiskomisjon otsustas professor Kõrgesaare viia Kuressaare kolledži abiprofessori astmelt tenuuris üle kaasprofessori astmele tenuuris. Mihkel määrati kaasprofessori ametikohale alates 1. septembrist 2024.

Kaasprofessori uued sihid

Mihkel on seadnud järgmiseks viieks aastaks kaks põhilist sihti: täiustada ja lihtsustada numbrilisi simulatsioone konstruktsioonide arvutamisel ning arendada laevade digikaksikute mudeleid.

Mihkel Kõrgesaar

Esimene teema käsitleb konstruktsiooni tugevusarvutusi ning on jätk 2023. aasta kevadel doktorikraadi kaitsnud Teguh Putranto tööle. Teguh arendas välja koorikelemendi, mis muudab konstruktsioonide modelleerimise lõplike elementide tarkvaras lihtsamaks ja kiiremaks. Siiski on seda meetodit endiselt keeruline kasutada, meetod nõuab põhjalikke teadmisi, mistõttu ei saa seda igapäevases disainitöös lihtsalt rakendada; tavaliselt on vaja kõrgetasemelist erialast pädevust, näiteks doktorikraadi.

Edasiarenduse eesmärk on muuta meetod käepärasemaks ja kasutajasõbralikumaks ning arvestada keskmise disaineri vajadusi, et meetodit saaks inseneribüroos rakendada. Arendusprotsess hõlmab erinevatest analüüsidest saadud andmete kogumist ja nende põhjal masinõppemudeli loomist. Teemaga asub tegelema Tartu Ülikoolis doktorikraadi omandanud järeldoktorant Shahid Mubasshar, kes töötab praegu asjakohase projektitaotluse kallal.

Digikaksikute teema on Mihkli jaoks uus. Esimese eesmärgina soovib ta luua katseplatvormi, kus saab testida, kui hästi on võimalik opereerivalt laevalt reaalajas laekunud andmeid simulatsioonidega ühildada. 

Ideaalis püütakse luua simulatsioonimudel, mis kasutab kogutud andmeid võimalikult täpse reaalsuse kirjeldamiseks. Sellist mudelit saaks edaspidi kasutada digikaksikuna, mis suudab reaalaja andmete põhjal mängida läbi erinevaid stsenaariume ja pakkuda soovitusi, kuidas laeva antud olukorras kõige efektiivsemalt, turvalisemalt või reisijasõbralikumalt käitada. Selle teemaga hakkavad tegelema kaks hiljuti värvatud doktoranti. Mainitud teemad haakuvad ka praeguste doktorantide Muhammed Adil Yatkini ja Tarmo Saha töödega. Masinõppe valdkonna eest vastutab Adil, samal ajal kui Tarmo keskendub igapäevaselt simulatsioonimudeli arendamisele.