Tallinna Tehnikaülikool

Käesoleva aasta algusest alustas oma tenuurirada molekulaardiagnostika ja bioinformaatika kaasprofessorina keemia ja biotehnoloogia instituudis Agne Velthut-Meikas.

Dr Agne Velthut-Meikas
Prof Agne Velthut-Meikas. Foto: Aivo Kallas

Palun tutvusta ennast

Juhin keemia ja biotehnoloogia instituudis reproduktiivbioloogia uurimisgruppi, kus uurime naise viljatuse molekulaarseid mehhanisme. Hariduselt olen molekulaar- ja rakubioloog, aga mulle meeldib väga ka andmeanalüüs ning andmete visualiseerimine on kindlasti üks mu kirgedest. Tööalaselt meeldib mulle kursis olla biotehnoloogia valdkonna kiirete arengutega. Need ei võimalda mul erialaselt paigale istuma jääda ja samal ajal täidavad mu lõppematut uudishimu. Olen väga avatud uutele koostöödele, sest usun, et maailma muudab erinevate ekspertiiside kombinatsioon.

Millistest Sinu kogemustest ja teadmistest professoriametis kasu on?

Kindlasti on kasuks asjaolu, et ma ei ole TalTechis päris uus inimene ja mul ei lähe seetõttu uude ametisse sisseelamiseks kuigi palju aega. Olen viimaste aastate jooksul aru saanud, millised võiksid olla keemia ja biotehnoloogia instituudi eri haridusastmete tudengite andmeanalüüsi oskused ja püüan olemasolevaid õppekavasid selles vallas paremaks muuta. 

Olen TalTechi esindaja Elixir-Eesti konsortsiumis, kus on koos andmeteaduse eri aspektide väga kõrgel tasemel spetsialistid, kellega regulaarselt kohtume. Muu hulgas arutame, kuidas tudengeid paremini õpetada. 

Kasuks on seegi, et oma õpingute jooksul olen saanud praktilist teadustööd teha erinevates ülikoolides ning ka peale doktorikraadi kaitsmist olen osalenud mitmetes Eesti-sisestes ja rahvusvahelistes koostööprojektides. Seeläbi on mul arusaam ja pädevus nii molekulaardiagnostika eksperimentaalsetest kui andmeanalüüsi meetoditest. Minu arvates on teadustulemuste tõlgendamiseks oluline teada kogu projekti elutsüklit, sealhulgas kuidas andmed päriselt tekivad. 

Aastate jooksul kogunenud koostöövõrgustik on suurepärane seltskond erinevate oskuste ja teadmistega akadeemilistes asutustes, terviseasutustes ja ettevõtetes töötavatest spetsialistidest, kellega taotleme ühiseid teadusgrante. Erinevate oskuste ühendamine teadusküsimuse lahendamiseks on esiteks palju tulemuslikum kui labori nurgas iseendaga arutlemine, aga teiseks ka mind isiklikult ääretult motiveeriv ja arendav tegevus.

Mida tahad professorina korda saata?

Oma ametinimetusest lähtuvalt soovin edendada ülikoolis molekulaardiagnostika ja bioinformaatika valdkondi nii õppetöö kui teadustöö kontekstis. Soovin sealjuures suurendada koostööd nii teadusgruppide kui instituutide vahel. Keemia ja biotehnoloogia instituudis on üks minu huvidest kindlasti see, et meie majas toimivates teadussuundades oskaksid nii tudengid kui töötajad oma teadusandmeid paremini väärindada. 

Minu soov on suurendada koostööd ka tervishoiuasutustega. Seda koostööd on TalTechis juba näha,  aga võiks olla veelgi rohkem.  

Omaenda töögrupis jätkan tervisetehnoloogia-alaseid teadusuuringuid kasutades innovaatilisi meetodeid ülegenoomsetest sekveneerimistehnoloogiatest suuremahulise pildianalüüsini. 

Ma soovin, et doktorantuur oleks Eestist pärit tudengite seas veel atraktiivsem kui see on täna. Tahaksin, et potentsiaalsed doktorandid oskaksid näha karjäärieeliseid, mida doktorikraad neile annab ka siis, kui akadeemiline karjäär ei ole nende esimene valik. Selleks soovin jätkata karjääriürituste traditsiooni instituudis, kus loodusteaduste doktorikraadiga spetsialistid räägivad oma erinevatest elukutsevalikutest.

Kui oleks vaid üks tarkus, mida igale tudengile TalTechist saaksin kaasa anda, siis selleks oleks oskus teha vahet teaduspõhisel informatsioonil ja sellel, mis seda ei ole.

Üks üllatus uuel positsioonil? 

Ma olen jätkuvalt üllatunud asjaolust, et õpetamine on alati kahesuunaline tegevus. 

Kulunud väljend „Õpetades õpid kõige paremini!“ on korduvalt oma õigsust mulle kinnitanud. Minu juhitud uurimisgrupis pole olnud ühtegi tudengit, kes ei oleks mulle midagi õpetanud. Selleks võib olla mõni akadeemiline teadmine või artikkel, mida ma ei ole veel lugenud. Mõnikord on see aga mõni hobi, oskus, elustiil või hoopis keerulise olukorraga toimetulek. Tudengid tegelevad sageli väljaspool laborit imeliste ettevõtmistega, mis avardavad mu silmaringi ning suunavad suuremale loovusele. Olen neile selle eest väga tänulik.