Tallinna Tehnikaülikool

Tallinna Tehnikaülikooli õppimise ja õpetamise hea tava tutvustamiseks toome esile 12 inspireerivat õppejõudu, kelle head õpetamist on üliõpilased kõrgelt hinnanud. Üks nendest on IT-teaduskonnast Elli Valla. 

Elli Valla
Elli Valla. Foto: Henri Kristjan Kirsip

Elli Valla on TalTechi infotehnoloogia teaduskonna tervisetehnoloogiate instituudi teadur, kes õpetab tudengitele süvaõpet tervishoius - teisisõnu valdkonda, kus tehisintellekti rakendused põimuvad meditsiiniliste probleemidega. Tema tee õppejõuks on kulgenud läbi füüsika, matemaatika ja masinõppe, andes talle laiapõhjalise kogemuse nii õppija kui õpetajana.  

Õppimise väärtus: sillaehitamine teadmiste vahel  

Valla sõnul on õppimine ennekõike harjumus luua uusi ühendusi. Ta kirjeldab, kuidas füüsikaõpingud andsid talle tugeva vundamendi, mis võimaldas keerulisi teemasid hiljem paremini mõista. " Kui ma alustasin füüsikaõpinguid, oli päris frustreeriv, kui tahvlile vaadates ei saanud millestki aru või kui teadusartikli pealkirjas olid ainsad tuttavad sõnad ‘the’ ja ‘and’. Aga kui loed, uurid, küsid targematelt ja pusid edasi, siis hakkavad mõisted ja seosed tasapisi selguma. Tagantjärele näen, et just need raskused andsid mulle hiljem kindluse õppida ka uusi valdkondi, nagu masinõpe ja tervisetehnoloogiad," ütleb ta.  

Õppejõuna peab Valla oluliseks tudengitesse usu süstimist. Tema sõnum on lihtne: "See, kas sa õpid midagi ära või mitte, on sinu kätes. Kui paned aega sisse, hakkavad ka kõige keerulisemad teemad lõpuks lahti rulluma."  

Ta usub, et andekus ei ole ainult kaasasündinud omadus, vaid pühendumus ja järjekindlus viivad sama kaugele. Seepärast peab ta oluliseks ka eeskuju kaudu juhtimist - kui ta midagi tudengitelt ootab, siis on ta ise valmis sama tegema.  

Elli Valla õpetamisfilosoofiat võib kokku võtta kasvava mõtteviisi kaudu. "Oluline on mitte jääda kinni mõttesse, et sa ei oska ega saa hakkama. Tänapäeval on tööriistu ja ressursse küllaga – tähtis on õppida neid enda heaks rakendama,” rõhutab ta.  

Võimalus või vabandus?  

Valla ootab tudengitelt ennekõike vastutuse võtmist. " Õppejõud saab luua keskkonna, aga vastutus jääb tudengile. “Ma ei oska” ei aita – probleemi tuleb täpsustada väiksemateks sammudeks. Selgelt sõnastatud küsimusele on lihtsam abi leida ja anda," ütleb ta. "Kes tahab, leiab võimaluse, kes ei taha, leiab vabanduse - see mõtteviis on mind ka elus kandnud."  

Ta innustab tudengeid mitte loobuma esimese ebaõnnestumise järel, vaid andma endale aega ja võimaluse jõuda arusaamiseni. "Alguses ongi keeruline, aga just see raskus treenib mõtlemist ja kasvatab ja enesekindlust," lisab ta.  

Oma ainetes püüab Valla luua ülesandeid, mis ei piirdu faktide pähe õppimisega. Näiteks palub ta tudengitel kavandada süvaõppe mudel mõne tervishoiu probleemi lahendamiseks - olgu see kopsupõletiku tuvastamine röntgenilt või Alzheimeri haiguse varajane märkamine MRT-pildilt. "Sellised ülesanded sunnivad tudengeid probleemi ise sõnastama ja lahendust looma. Ka siis kui nad kasutavad abiks keelemudeleid, peavad nad lõpuks ise aru saama, kuidas lahendus päriselus toimiks," selgitab ta.  

Õppejõu töö suurim rõõm on näha, kui tudeng, kes alguses endasse ei usu, teeb lõpuks ära midagi, mida ta arvas olevat võimatu. "See on missioonitunne, mis annab mulle endalegi jõudu ja täidab õpetajatöö sügava mõttega," ütleb Valla.  

Elli Valla näeb, et lisaks erialateadmistele peavad tulevased spetsialistid oskama enesejuhtimist, võtma vastutust ja arendama probleemilahenduse oskust. Ta rõhutab, et kvaliteetne õppimine algab oskusest küsida õigeid küsimusi ja otsida neile lahendusi.  

Tutvu hea õppimise ja õpetamise kohta lähemalt: taltech.ee/õppimine