Tallinna Tehnikaülikool

Tallinna Tehnikaülikool (TalTech) on pälvinud laialdast tähelepanu nii Eestis kui ka rahvusvaheliselt, algatades ja osaledes mõjukates teadus- ja arendusprojektides. Praegu töötab TalTech välja uut arengukava aastateks 2026–2035. Millised on ülikooli peamised eesmärgid järgmiseks kümnendiks? Sellest rääkis Postimees TalTechi ettevõtlusprorektori ja arengukava koostamise töörühma juhi Erik Puura ning rektoraadi strateegiabüroo juhataja ja arengukava juhtkomitee liikme Reijo Karuga.

Erik Puura, foto: TalTech
Erik Puura, foto: TalTech

Tugev teadus, väljakutsepõhine õpe ja ettevõtluskoostöö käsikäes

Tallinna Tehnikaülikooli positsioon Eesti kõrgharidus- ja teadusmaastikul on ainulaadne. Eesti ainsa tehnikaülikoolina tagab TalTech inseneride ja teadlaste järelkasvu ning annab sellega olulise panuse riigi majandusarengusse. Õppimisvõimalusi pakutakse kõrghariduse kõigil astmetel – inseneri-, tehnika-, loodus- ja sotsiaalteadustes.

„Vaadates Euroopa tehnikaülikoole, võime öelda, et kuulume juba täna tugevasse võrgustikku, kuhu kuuluvad näiteks Taani Tehnikaülikool, Eindhoveni Tehnikaülikool, EPFL, Institut Polytechnique de Paris, TECHNION ja Müncheni Tehnikaülikool. Tegemist on EuroTechi ülikoolide koostöövõrgustikuga, kus soovime samuti olla tunnustatud ja võrdväärne partner. See tähendab aga, et peame kriitilise pilguga üle vaatama ka oma arenguplaanid,“ ütleb arengukava koostamise töörühma juht Erik Puura. 

Erik Puura ja Reijo Karu sõnul on parimate tehnikaülikoolidega sammu pidamine võimalik vaid juhul, kui tulevikku vaadates on ühendatud kolm keskset aspekti: tugev teadus, väljakutsepõhine õpe ja tihe ettevõtluskoostöö.

„Oma tegevustes lähtume teaduse kvaliteedist ning keskendume globaalselt olulistele teemadele. Tahame jõuda Põhjamaade parimate tehnikaülikoolidega, nagu Aalto Ülikool ja Stockholmi Kuninglik Tehnikaülikool, võrdväärsele tasemele. Selleks, et meie üliõpilased oleksid konkurentsivõimelised, peab õpe tuginema tugevale teadusele. Julgen väita, et viimase viie aastaga oleme märkimisväärselt suurendanud teaduspublikatsioonide arvu.  Samal ajal on meie jaoks väga oluline ka väljakutsepõhine õpe. See on õppevorm, kus õppetöö aluseks on päriselust lähtuvad probleemid. Selles oleme täna teiste ülikoolidega samal tasemel ning kohati isegi sammu võrra ees,“ selgitab arengukava juhtkomitee liige Karu. 

Seda kinnitavad mitmed tudengiprojektid, sealhulgas osalemine rahvusvahelistel tudengivõistlustel. Näiteks Austraalias toimunud tudengivormeli võistlusel saavutas päikeseauto Solaride ligi 900 osaleja seas teise koha, kusjuures TalTechi tudengite panus projekti õnnestumisse oli märkimisväärne. Samuti on tehnikaülikooli tudengid ehitanud 17 tudengivormelit, millest viimane, Vormel 24, pälvis enam kui 800 meeskonna seas maailma kiireima ja parima tiitli. Ülikoolil on ette näidata veel mitmeid sarnaseid edulugusid.

Reijo Karu, foto: TalTech
Reijo Karu, foto: TalTech

Arengukava seab fookusesse globaalsed teemad ja tiheda koostöö ettevõtetega

TalTechi eripära võrreldes klassikaliste ülikoolidega seisneb teoreetilise ja praktilise õppe tihedas lõimimises. „Kui ettevõtte juht astub ülikooli uksest sisse konkreetse probleemiga, siis selle lahendamine ongi viis, mille kaudu viime teadmised ja oskused tudengiteni. Meie eesmärk on, et lõpetajad omandaksid lisaks teoreetilistele teadmistele ka praktilised ja elulised oskused, sealhulgas meeskonnatöö- ja probleemilahendusoskuse. Koostöö ettevõtetega on selles võtmetähtsusega,“ ütleb Puura. Seejuures pööratakse tähelepanu ka uute ettevõtete loomisele.

„Ettevõtluse arendamisel peame oluliseks ka uute ettevõtete loomist. Meie nimetame neid tudengite loodud ettevõtteid hargettevõteteks. Heaks näiteks on ettevõte ÄIO, mis tegeleb toidutehnoloogia arendamisega, et tulevikus oleks võimalik toota toiduaineid uuenduslikest lähteainetest,“ selgitab Puura.

Ühiskonna ja majanduse arengu toetamiseks on tehnikaülikool seadnud oma teadustegevuse fookusesse globaalsetest väljakutsetest lähtuvad valdkonnad. Järgnevatel aastatel keskendub ülikool eeskätt järgmistele teemadele:

  • kõrgtehnoloogiline ja puhas tööstus ning tootmine;
  • puhas, taskukohane ja varustuskindel energia;
  • energia- ja ressursitõhus ehitamine ja renoveerimine;
  • ringmajandus ja kohalike ressursside väärindamine;
  • kliimaneutraalselt targad linnad ja mobiilsus;
  • kaitsevaldkonna lahendused;
  • usaldusväärsed IT-lahendused ja tehisintellekt;
  • andmeturve ja küberkaitse;
  • tervisetehnoloogiad ja -teenused;
  • tervislik ja kestlik toidusüsteem;
  • nutikas merendussektor ja jätkusuutlik merekeskkond;
  • innovaatilised ettevõtted, vastutustundlik majandus ja riigivalitsemine.

Selleks, et selliseid olulisi teemasid kajastada ning pakkuda platvormi akadeemilisele ringkonnale, ettevõtjatele ja otsustajatele, lõi ülikool portaali Trialoog. „See, kui hästi meid tuntakse ja teatakse, sõltub ühtlasi sellest, kui palju me ise oma tegemistest räägime. Kuna tänapäeva infoväli on muutunud väga laiaks, otsustasime luua portaali Trialoog, kus avaldame vaid meie ülikooli kvaliteedimärgisega lugusid,“ lisab Karu.

TalTech on kasvufaasis. Fookuses on uuenduslik õpikeskkond ja eestikeelne õpe

Arengukava vaadates toovad Puura ja Karu esile ka ülikooli selge kasvuambitsiooni.

„Soovime olla rahvusvaheline ülikool, kuid samal ajal Eesti ülikool, kus põhiliseks õppekeeleks on eesti keel. Rahvusvahelises kontekstis ei ole see alati lihtne, kuid julgustame nii oma rahvusvahelisi õppejõude kui ka tudengeid eesti keelt õppima. Praegu pakume vähem kui kolmandiku ulatuses ingliskeelseid õppekavasid ning välistudengite osakaal on alla 10%. Tõenäoliselt kasvab tulevikus nii välistudengite arv kui ka osakaal, mis toob omakorda kaasa ingliskeelse õppetöö mahu suurenemise,“ ütleb Karu.

Lisaks akadeemilisele õppetööle panustab TalTech mitmekesise ja kaasava õpikeskkonna loomisesse ja tudengite vabaajategevustesse. „Ülikoolid seisavad täna suurte muutuste lävel. Need ei ole enam ammu pelgalt hallid akadeemilised asutused. Meie eesmärk on kujundada õpikeskkond, mis on huvitav ja innustav. Kui tudeng ütleb, et soovib magistrantuuri edasi õppima tulla seetõttu, et TalTech on lihtsalt nii kift ülikool ja siin on inspireeriv olla, siis räägib see juba enda eest,“ selgitab Puura.

Võrreldes teiste Eesti ülikoolidega tegutseb TalTechis kõige rohkem tudengiorganisatsioone ning ülikool pakub mitmesuguseid töö- ja teenimisvõimalusi. „Ei ole sugugi haruldane, et tööpäeva õhtul või nädalavahetusel kogunevad tudengid ja professorid ühiselt kokku. Hiljuti osales meie aulas toimunud mälumängul ligi 500 tudengit ja õppejõudu, mängides ühiselt ja võrdsetel alustel. Samuti on meil väga tugevad sporditiimid, kes kuuluvad oma ala tippude hulka ning keda suure pühendumusega edasi toetame,“ rõõmustab Puura.

Samuti suhtub TalTech väga tõsiselt keskkonnateemadesse. “Meie eesmärgiks on jätkata energiatõhusa kampuse arendamist kliimaneutraalsuse suunas. Selleks on loodud spetsiaalne kliimanutika ülikooli teekaart. Teaduses, kuna “rohepööre” ja “roheüleminek” on halvasti mõistetavad terminid, räägime konkreetselt puhtast, konkurentsivõimelisest ja kliimasõbralikust tööstusest, ehitusest, transpordist ja energiast. Loomulikult hoolitseme ühtlasi selle eest, et kõik üliõpilased omandaksid keskkonna ja kliimamuutuste teemade mõistmisega seonduvad roheoskused, mida kasutada nii akadeemilises sfääris, riigiteenistuses kui ettevõtluses,” võtab Karu kokku.

Artikkel ilmus 15.12.2025 Postimehe roheportaalis.