Tallinna Tehnikaülikool

„Tudeng tundi!“ – just niisugust nime kannab algatus, millega TalTechi elektroenergeetika ja mehhatroonika eriala tudengid ja doktorandid jagavad kooliõpilastele tarvilist elektritarkust. Gümnaasiumiõpilaste jaoks  kokku pandud loengutes tulevad jutuks energeetikavaldkonna olulised teemad alates uute elektrijaamade rajamisest või elektrihinnast kuni varustuskindluseni. Nii anname õpilastele võimaluse energeetika põnevat maailma paremini mõista.

koolipoiss robotiga tegutsemas

Liivi Tamm | Foto: TalTech

Tallinna Reaalkool, Viimsi kool, Viljandi Gümnaasium, Vanalinna Hariduskolleegium, Jüri Gümnaasium, loetleb instituudi juht Ivo Palu koole, kus juba elektritarkust jagatud. „Meie tudengid saavad pakkuda kuulajatele vahetut kogemust, kuidas käib elu ülikoolis, mida oodata tulevasest tööelust ning nii äratada huvi valdkonna vastu. Nüüd on uus sügis käes ja tööjärg ees: üsna mitme kooliga on kokkulepe paika saanud ning koolitamine võib alata,“ räägib Palu.

Loenguid annavad gümnasistidele TalTechi energeetikatudengid, kes on enne saanud väikese koolituse õppejõududelt. Tänaseks on õpetajaametit proovinud nii bakalaureuse- kui ka magistriõppe tudengid, samuti doktorandid; õpetanud on nii energeetikas kindlas teemas tugevad noored kui kogu valdkonna tervikpilti tajuvad kogenud juhendajad.

Tunni ettevalmistus algab sellest, et tarviline info sorditakse teemade kaupa, seejärel pakitakse konkreetse tunni ilmestamiseks eksponaadid kokku ja kohale jõudes võibki tund alata. Kursuse lõppedes korraldatakse ka ekskursioone algatust toetanud energeetikaettevõtte objektile, et õpitud teoreetilist baasi praktikas ilmestada.

30 uut elektritarka

„See oli ka mulle põnev väljakutse,“ iseloomustab elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi doktorant Marko Tealane oma õpetajakogemust Tallinna Reaalkoolis, kus ta tutvustas elektri ülekandevõrkude ja varustuskindluse teemat. Reaalkooli kolmanda korruse audikas valitses tunni alates ootusärev meeleolu: 30 kümnenda klassi õppurit olid elektritarkuse uurimiseks valmis. Tealane žongleeris slaididega ja lasi klassis ringi käima jupikese Estlinki kaablist, et igaüks seda käes kaaluda saaks, ning ärgitas diskussioonile.

„Kas teate, mis on pinge?“ uurib Tealane. „Jaa, seda oleme füüsikatunnis läbinud,“ on vastus kiire. No mis nii viga! Noored haaravad teemat lennult. „Aga kas elektri ülekandest tekib ka kadu?“ uurib noormees teisest pingist. „Energia kadu – tootjast kuni tarbijani – on suurusjärgus 8–10%,“ on vastus konkreetne.

„Aga millal meie elektrisüsteem Venemaa omast lahti ühendatakse?“ Vastuseks kõlab: „2026. aasta jaanuaris. Liitume Mandri-Euroopa elektrivõrgu ning vastava sagedusalaga.“ Jutt kandub edasi Põhjamaade süsteemile ning vabakuulajast kirjutajal jääb vaid üle kiita asjalikke küsijaid.

Igale vanusele oma

„Tudeng tundi!“ algatusega saab elektritarkust jagada erinevatele vanusegruppidele – kui vaja, ilmestatakse füüsikatundi praktiliste katsetega ning arutatakse õpetajaga läbi just see fookus, mida noortele edasi anda.

„Kutsun üles julgesti meie poole pöörduma ja noori tundi kutsuma,“ sõnab Ivo Palu ning jagab teemat kokku võttes tänusõnu tublidele ettevõtetele ja partneritele, tänu kellele projekt on teoks saanud. „Näiteks KredEx, Alexela, Utilitas, Enersense, Fermi Energia on tublisti õla alla pannud, loodame koolitundide programmi üha edasi arendada. Meie valdkonnas on spetsialiste puudu ning kuigi tänavu oli huvi meie eriala vastu suur – ikkagi üks TalTechi neljast suurimast õppekavast –, on järelkasvu vaja senisest rohkem. Peame pingutama ja näitama, et meie valdkonnas on töö põnev ja boonuseks hea sissetulek,“ räägib Palu.

    ELEKTRITARKUSE TEEMAD KOOLIDELE:

    • elektritootmine (kuidas toota elektrit päikeseenergiast, kuidas kasutada tuuleenergiat elektritootmiseks, kuidas töötab tuumajaam, kuidas soojuselektrijaamas elektrit toodetakse)
    • elektri edastamine (kuidas jõuab elekter kodudeni, mida on vaja selleks, et elekter oleks kättesaadav, millised on rohepöörde väljakutsed energeetikas)
    • tarbimine (mis mõjutab elektri hinda, kuidas elektrit targalt tarbida)
    • tulevik (kuidas elektrienergiat salvestada, mida tähendab vesinikutehnoloogia, kas see on meie tulevik)

         

    HEA TEADA:

    • Loenguid saab tellida teemade kaupa või kogukursusena (14 nädalat), samuti võib kutsuda tudengid oma kogemusi jagama üheks tunniks.
    • Kursus on hea ettevalmistus ülikooliõpinguteks Tallinna Tehnikaülikoolis ning annab ülevaate, miks ja mida tasub õppida.
    • Tunnis seotakse energeetika vastava ainetunniga ja näidatakse õpilastele, kus ja kuidas koolis õpitut päriselt kasutada saab, samuti tutvustatakse tulevasi tööandjaid.
    • Võimalikud ekskursioonid ja objektikülastused lepitakse eraldi kokku.
    • Vaata TalTechi koolikoostöö võimalusi ka veebilehelt.

    Laeb infot...