Tallinna Tehnikaülikool

Kui inseneriõpe tundub vahel noortele kauge, kuiv ja keeruline, siis VESKI teeb kõik, et see nii ei oleks.

VESKI ehk TalTechi hoonete sisekliima ja veetehnika inseneritudengite üliõpilaskogu eesmärk on muuta eriala nähtavamaks ja õppimine noorte jaoks huvitavamaks. Üliõpilaskogu eestvedaja Kristin Taru usub, et õppimises on oluline näha suuremat pilti – seda, kuidas teooria seostub tegeliku maailmaga. „Meil on vaja enamat kui loengud ja skeemid,“ ütleb Kristin. VESKI korraldab objektikülastusi, tudengite motivatsiooniüritusi, õpiabigruppe, gümnaasiumides esinemisi.

Kristin Taru
VESKI ehk TalTechi hoonete sisekliima ja veetehnika inseneritudengite üliõpilaskogu juht Kristin Taru. 

Teooriast praktikasse - otse objektil 

„Kui ise õppima tulin, tundsin puudust just sellest, et näha, kuidas päriselt midagi ehitatakse, kuidas ventilatsioon või veesüsteem suures hoones töötab,“ ütleb Kristin. „Teooriat võib küll õppida, aga see ei asenda päris kogemust.“

Hiljutisteks külastuskohtadeks on olnud näiteks Arteri kvartal Tallinnas, kus tudengid said tutvuda suurte hoonete ventilatsioonisüsteemidega, ning loomaaia vihmametsamaja, kus tuli aru saada, kuidas tagatakse troopilise kliima jaoks vajalik niiskus ja temperatuur. Külastati Tartu Ülikooli Kliinikumi, et mõista eelmisel suvel toimunud uputuse tagamaid. Samuti käidi Rahvusraamatukogus Tõnismäel, kus vaadati üle nii ventilatsioonikambrid kui ka arutleti arhiivide kliimatingimuste hoidmise üle.

„Kõige keerulisem ongi leida objekte, kuhu minna. Kui ettevõtted ise kutsuksid tudengeid külla, oleks see suur asi,“ märgib Kristin. „Reaalsus on see, et kui tudeng saab näha, kuidas asjad päriselt töötavad, muutub ka õppimine oluliselt motiveerivamaks.“

Kogukonnatunne ja koos kasvamine 

VESKI ei piirdu ainult erialaste tegevustega – oluline on ka hoida kogukonda elavana. „Meie eriala tudengeid on vähe ja just seetõttu peame oma sidemeid tugevana hoidma,“ ütleb Kristin. „Ühised üritused, väljasõidud ja kokkusaamised aitavad luua ühtsustunnet ja toetavad tudengite püsima jäämist erialal.“ 

VESKI tudengiorg
TalTechi avatud uste päevadel tehtud fotol on VESKI liikmete selja taga stend, mille abil näitlikkustatakse eriala sisu.

Lisaks on oluline tegevussuund ka koolide külastamine – VESKI tudengid käivad gümnaasiumides rääkimas, mida nende eriala endast kujutab. „Paljud noored ei tea, mis asi on veetehnika või sisekliima. „Kui ma räägin gümnasistidele, mis see töö tegelikult tähendab, siis vaatavad vastu suured silmad,“ muigab Kristin. „Aga kui nad kuulevad töö sisust täpsemalt, muutub see nii mõnelegi huvitavaks.“

Õppimisele toeks

VESKI pakub tudengitele ka praktilist tuge. Kui mõni keeruline projekt kipub üle pea kasvama, saab abi nii kaasõpilastelt kui ka vilistlastelt. „Oleme loonud süsteemi, kus saab koos õppida ja eriala lõpetanud noorelt abi küsida. See annab julgust juurde,“ ütleb Kristin. „Õppimine ei ole ainult individuaalne pingutus, see võib olla ka koostöö.“

Sotsiaalmeedias kohalolek loeb 

Et eriala jõuaks rohkemate noorteni, tegutseb VESKI ka sotsiaalmeedias. Koos TalTechi ehitus- ja arhitektuuriinstituudiga on loodud ühine Instagrami leht, kus jagatakse pilte, videoid ja nende kaudu ka kogemusi.

Kristini meelest peaks sotsiaalmeediat rohkemgi kasutama. „Tahame jõuda just nendesse keskkondadesse, kus noored päriselt aega veedavad. Et nad näeksid, kui põnev see inseneeria maailm tegelikult on,“ räägib Kristin. Sotsiaalmeedia aitab jõuda nende noorteni, kes veel ei tea, mida nad õppida tahavad, ja aitab tekitada huvi. Hetkel on eriala leht päris aktiivne ning kajastab palju VESKI tegemisi.

Koostöö, mis toimib 

VESKI ja Onnineni koostöö on olnud viljakas. „Onninen on olnud väga toetav – nad on aidanud meid nii materjalidega kui kutsunud kaasa põnevatele ettevõtmistele,“ räägib Kristin. Üheks eredamaks näiteks on külastus nõudlike siseõhulahenduste tootja Haltoni tehasesse Soomes.

„See oli midagi, mis jääb meelde – näha rahvusvahelist tipptaset, kaasaegset tootmist.“ Tudengitele oli tehasekülastus tasuta. Muidugi ei puudunud ühelt õigelt tudengiväljasõidult ka hea toit ja karaoke. Sellised üritused seovad üliõpilasi erialaga veelgi rohkem.

logo veski

Onninen on toetanud ka VESKI esinemisi koolides, jaganud lahkelt materjale ja mõelnud kaasa, kuidas noortele tehnilist maailma lähemale tuua. „Selline koostöö on hindamatu,“ tunnistab Kristin.

VESKI on ehe näide sellest, kuidas noored saavad ise muuta inseneriõppe sisukamaks, praktilisemaks ja atraktiivsemaks. Koostöö tugevate partneritega nagu Onninen annab sellele tööle juurde hoogu ja kinnitab usku erialavaliku õigsusesse. Inseneeria ei ole lihtsalt amet – see on võimalus maailma paremaks muuta. VESKI noored on sellega juba alustanud. 

Lugu ilmus 2025. aastal Onnineni ajakirjas

VESKI

Hoonete sisekliima ja veetehnika inseneritudengite üliõpilaskogu alustas EKVÜ ehk Eesti Kütte- ja Ventilatsiooniinseneride Ühenduse noortekoguna, hiljem lisandus ka koostöö EVKISi ehk Eesti Veevarustuse ja Kanalisatsiooniinseneride Seltsiga ja võeti kasutusele nimi VESKI. VESKIsse kuulub 18 liiget kõigilt veetehnika ja sisekliima kursustelt.

Hoonete sisekliima ja veetehnika eriala annab teadmised energiatõhusate hoonete loomiseks, et inimestel oleks seal hea olla. See eriala võimaldab arendada kestliku ja mugava elukeskkonna endale ja teistele. Kui sa tunned, et tahad olla osa sellest protsessist, tahaksid luua meie kõikide jaoks paremaid elutingimusi ja samas ka rohelisemat tulevikku, siis on see eriala just sulle. 

UURI ÕPPEKAVA KOHTA SIIT!