Noore Inseneri Programmi tutvustus
Tallinna Tehnikaülikooli (TalTech) Tehnoloogiakool koostöös Inseneriteaduskonnaga viib läbi Noore Inseneri Programmi ehk NIP-i, mille eesmärgiks on tutvustada põhikooli lõpuklasside ja gümnaasiumiõpilastele insenerialasid.
NIP annab tehnika- ja tehnoloogiavaldkonnast rohkem huvitatud noortele võimaluse TalTechi teadlaste, õppejõudude ja tudengite käe all täiendada oma teadmisi inseneeriast.
- NIP on koolitusprogramm, mille aluseks on põhikooli III astme ja gümnaasiumi füüsika ja matemaatika ainekavad sidustatult TalTech Inseneriteaduskonna valitud õppekavadega.
- Programm koosneb moodulitest ja õppepäevadest.
- Programmi õppepäevad toimuvad laupäeviti kell 10.00-15.15.
- Ühe õppepäeva pikkus on 6 akadeemilist tundi, päev sisaldab ka lõunapausi.
- Programm viiakse läbi eesti keeles, vajadusel saavad osalejad juhendajatelt tuge kas vene või inglise keeles.
- NIP-is on oodatud osalema 9.-12. klasside õpilased.
- Lisaks TalTechis kohapeal läbiviidavale teoreetilisele õppele ning praktilisele tegevusele laborites ja õppeklassides korraldatakse võimalusel väljasõite ettevõtetesse.
- Mooduli (koosneb 6-st õppepäevast) osalustasu on kokku 60 eurot. Arve esitatakse umbes nädal enne programmi algust.
2024. aasta sügise moodulite õppekohad on täitunud. Uus moodul alustab 1. veebruaril 2025, registreerimine avatakse jaanuaris.
Sügis 2024 II moodul (02.11-07.12)
Õppepäeval antakse ülevaade sildade ehitamise põhimõtetest ja rakendatakse neid siis reaalse paberist mudeli ehitamisel. Kõikide meeskondade sildade mudelitele tehakse koormusproov ja antakse tagasisidet selle kohta, millised on silla nõrgad kohad ja kuidas neid parandada saaks.
Õppepäeval tutvutakse sidetehnika (telekommunikatsiooni) alustega. Tutvustame füüsikat, millele sidesüsteemide töö põhineb. Uurime millistel viisidel- ja kujul saab edastada informatsiooni ühest seadmest teiseni, mille poolest erinevad omavahel analoog- ja digitaalsignaalid. Praktilises osas koostame erinevaid lihtsaid sidesüsteeme ja kanname nende kaudu üle erinevaid signaale (nt. heli, sõnumid, erinevate andurite signaalid).
Õppepäeval osalejad teevad tutvust mehitamata õhusõiduki ehk drooniga. Saadakse teada, mis on drooni komponendid ja tööpõhimõte. Üheskoos leitakse vastused küsimustele, kuidas töötab alalisvoolumootor, kuidas seda juhtida ja reverseerida. Päeva praktiline osa annab oskuse ja kogemuse, kuidas drooni juhtida.
Kui virtuaalreaalsusega on enamus noori kokku puutunud arvutimänge mängides, siis sellel õppepäeval saab selgeks, mida tähendavad lühendid VR, AR, MR ja XR ning kuidas on need keskkonnad seotud kaasaegse inseneeria ning innovaatilise tehnoloogia ja tootmisprotsessidega. Osalejad loovad Unity3D keskkonnas oma arvutimängu ja külastavad võimalusel nii Tööstuse virtuaal- ja liitreaalsuse laborit (IVAR) kui ka TalTech Mektory XR keskust.
Õppepäeval osalejad saavad vahetult näha nii tootearenduse protsessi teoreetilist kui praktilist poolt. Osalejatele tutvustatakse tootearenduses väga levinud meetodit sellest, kuidas oma tegevust võimalikult väikese riskiga alustada. Selleks võetakse eeskujuks mõni toode, mis tekitab ostuhuvi, kuid mida soovitud kujul saada ei ole. Sellises situatsioonis on lahenduseks see ise valmistada. Eeskujuks võivad olla analoogne toode, joonised, kellegi seletused või lihtsalt pilt analoogsest tootest.
Õppepäeval tutvuvad osalejad hoonete tehnosüsteemide ja nende planeerimisega. Kuidas ruume köetakse, jahutatakse, ventileeritakse ning kuidas toimib hoone veevõrk? Keskendume paarile süsteemile täpsemalt, projekteerime ning ka ehitame ja katsetame neid.
Noore Inseneri Programm on riiklikult tunnustatud teaduse populariseerija.
Perioodil 2023-2029 kaasrahastab Noore Inseneri Programmi tegevusi Euroopa Sotsiaalfondi projekt „Õppurite õpivalikute suunamine kutse- ja kõrghariduses – Inseneriakadeemia ja IT Akadeemia“.
Tagasiside osalejatelt
- “Panin programmis end proovile väga erinevates valdkondades – see avardas mu silmaringi!”
- “Mul oli võimalus rakendada reaalselt koolis õpitud teadmisi.”
- “Isegi, kui arvad, et käesolev teema sind ei huvita, siis tule ikka, kuna alati on midagi, mis võib huvi pakkuda.”
- “Sain teada väga palju uusi asju, mida koolis pole õpetatud.”
- “NIP aitas otsustada, mis eriala ma tulevikus TalTechi õppima tulen.”