Tallinna Tehnikaülikool (TalTech) ja Eesti Kunstiakadeemia (EKA) on 9.-12. klasside noortele suunatud Tuleviku insener-disaineri (TID) programmis ühendanud erinevate valdkondade teadmised ja oskused loovuse ning innovatsiooniga, et leida lahendusi tulevikuprobleemidele. 10-ne inspireeriva koolituspäeva jooksul on noortel võimalik läbi praktiliste tegevuste tutvuda nii inseneeria ja loodusteaduste kui ka disaini ja arhitektuuri valdkondadega.
Algaval TID-i 2025/26. hooajal on noortel võimalik valida nelja erineva teemamooduli vahel:
- Kuidas kujundada ideaalset sisekeskkonda?
- Kuidas disainida autonoomset robotit?
- Kuidas mõista materjale?
- Kuidas disainida kestlikku moodi?
Kandideerimine 2025/26. hooaja teemamoodulitesse on avatud ja kestab kuni 16. septembrini (k.a).
TID-programmi tutvustus
Kliimaneutraalse maailma väljakutsetega hakkama saamiseks vajame täiesti uutmoodi andeid ja uutmoodi loomingulisust. Kui tunned, et Sind puudutab tulevikuprobleemide lahendamine, siis on TID-programm just Sinu jaoks!
- Programmi 5. hooaeg toimub 27. septembrist 2025 kuni 9. maini 2026. Iga mooduli täpsem ajakava on leitav allpool.
- Õppepäevad toimuvad laupäeviti kell 10.00-15.15 1-2 korda kuus.
- Kõik moodulid koosnevad 10-st õppepäevast (v.a moemoodul, mis koosneb 11-st õppepäevast).
- Ühe õppepäeva pikkus on 6 akadeemilist tundi, päev sisaldab ka lõunapausi.
- TID-is on oodatud osalema kõik 9.-12. klasside noored üle Eesti.
- Õpilasel tuleb valida üks moodul neljast, milles ta osaleda soovib, ja seejärel valitud moodulisse kandideerida.
- Kandideerimine on kaheetapiline - ära tuleb kontaktandmetega täita ametlik kandideerimisvorm ning seejärel läbi Google Formsi esitada lühike motivatsioonikiri (kuni 100 sõna). Täpsemad juhised on kirjas allpool.
- Õppepäevad toimuvad nii TalTechi kui ka EKA ruumides ning laborites. Võimalusel korraldatakse ka väljasõite ettevõtetesse.
- Osalejatele väljastpoolt Harjumaad kompenseeritakse sõidukulud. Selleks on oluline hoida alles bussi- ja rongipiletid.
- Programm viiakse läbi eesti keeles.
- Mooduli osalustasu kokku on 80 eurot. Arve esitatakse umbes nädal enne programmi algust. Soovi korral on võimalik osalustasu maksta kahes osamakses (septembris 40 eurot ja oktoobris 40 eurot).
Miks osaleda?
Kahe ülikooli koostööprojektis saavad noored põhjaliku ülevaate inseneri, loodusteadlase, disaineri ja arhitekti elukutsetest. Koos ülikoolide teadlaste ja õppejõududega otsitakse vastuseid küsimustele, milleks on need ametid vajalikud, millised on nende tööpõhimõtted ning kuidas nad tootearenduses üksteist täiendavad.
Integreeritud õppeprogrammile on iseloomulik probleemikesksus, mis tähendab, et õpilased hakkavad koos õppejõududega otsima lahendusi konkreetsetele fookusesse võetud probleemidele. Koostööprogrammi suur rõhk on seatud praktilisele õppele – tegevused viiakse läbi TalTechi ja EKA õppehoonetes ning laborites ning igas moodulis valmib projekti tulemusena õpilaste poolt loodud uuenduslik toode, prototüüp või (audio)visuaalkunstilises vormis esitatud visioon mõne konkreetse probleemi lahendusest.
Programmi Tuleviku insener-disainer läbiviimist rahastab Haridus- ja Teadusministeerium.
Programmi sisu on ajendatud küsimustest, mis on seotud rohepöörde ning kliimamuutustega. Mida ja kuidas me saame teha, et meie elu oleks kvaliteetne globaalsete kliimamuutuste tingimustes? Millised on erinevate kliimakriisidega seotud väljakutsed ja millised võiksid olla lahendused?
Kõik maailma riigid, Euroopa riikidega eesotsas, on võtnud viimaste aastate jooksul aina enam fookusesse kliimaneutraalsuse poole püüdlemise. See on valdkond, mis pakub aastakümneteks suuri väljakutseid, kuna rahvastiku arv aina suureneb, taastumatud ressursid vähenevad ning inimestel ei jää muud üle, kui arendada järjest uusi ja efektiivsemaid lahendusi. Uued lahendused võimaldavad meil ka tulevikus süüa puhast toitu, juua puhast vett, hingata puhast õhku ning elada igakülgselt kvaliteetset elu. Ellu kutsutud Tuleviku insener-disaineri programmi peateema on "Kliimaneutraalne maailm".
TID-i hooajad kestavad sügisest kevadeni ning hooaja jooksul viiakse läbi neli erinevat teemamoodulit. Õpilasel tuleb valida üks moodul neljast, milles ta osaleda soovib, ning kandideerida valitud moodulisse. Moodulid koosnevad 10-st kuni 11-st inspireerivast õppepäevast, kus praktiliste tegevuste kaudu lahendatakse tõstatatud probleeme jätkusuutlikult. Õppepäevad toimuvad laupäeviti kell 10.00-15.15 (sisaldab lõunapausi) 1-2 korda kuus TalTechi ja EKA ruumides ning laborites.
Kõikide teemamoodulite esimesel õppepäeval tehakse üldine ülevaade käesolevast programmist – selle eesmärkidest seotuna kliimaneutraalsuse poole püüdlemisega. Esimesel kohtumisel püütakse vastata küsimusele, millised on põletavad erialased väljakutsed kliimakriiside tingimustes just käsitletava probleemi vaatest.
Programm lõpeb pidulikult kõiki teemamooduleid koondava esitluste päevaga maikuus. Sellel päeval võtavad sõna õpilased, tutvustades oma valminud projekte, ning arutlevad selle üle, kuidas kulges läbi aasta kestev õppeprotsess.
TID-is on oodatud osalema kõik 9.-12. klasside noored üle Eesti. Õppegrupi suurus olenevalt teemamoodulist on 20-28 õpilast. Kokku nelja teemamooduli peale võetakse igal hooajal programmi vastu 100 noort. Osalejate valik tehakse motivatsioonikirjade põhjal pärast kandideerimisperioodi lõppu.
Programmi on oodatud noored, kes lisaks üldhariduskooli õppeprogrammile soovivad saada täiendavaid teadmisi nii inseneeria-, loodusteaduste kui ka disainivaldkondadest. Programmis osalevatelt noortelt oodatakse loovust ja julgust katsetada ka ideid, mis võivad esialgu tunduda ebareaalsed.
Moodulid
Inimene veedab ligi 90% oma ajast siseruumis. Hoonete sisekliimat ja selle mõju inimesele on palju uuritud ning täna proovitakse juba olemasolevaid teadmisi rakendada siseruumi disainis. Sellele vaatamata esineb erinevates hoonetes kaebusi sisekliima osas. Laialdaselt on kasutusel mööbli- ja siseviimistlusmaterjale, mis on sünteetilised või kemikaalidega töödeldud ning mõjutavad inimeste ja koduloomade tervist. Ideaalse ruumi loomiseks on vajalik tuvastada, millised faktorid mõjutavad siseõhu kvaliteeti ja ruumis viibijat, millistest materjalidest ruum koosneb ning millised tehnosüsteemid tagavad ideaalse lahenduse. Sealjuures on oluline kaardistada ka hoone kasutajate teekond, kes ja kuidas ruume kasutavad ning mis on kasutajate vajadused ja eelistused.
Õppemooduli eesmärk on läbi praktiliste ülesannete leida innovaatilisi lahendusi, mis tagaksid siseruumides optimaalse sisekliima ning hoolikalt läbimõeldud materjalivaliku ja disaini, suurendades seeläbi kasutajate mugavust ja heaolu. Mooduli läbinud õpilane tunneb sisearhitektuuri põhialuseid, mõistab tuleviku biomaterjalide olulisust ning omab põhjalikku arusaama sisekliima komponentidest ja nende mõjust inimese füüsilisele ning vaimsele heaolule.
Õppetöö lõpuks valmib ühiselt loodud makett, kus tuleb iga meeskonna panus selgelt esile. Kõik õppepäevad on täis nii teoreetilisi kui ka praktilisi teadmisi sisearhitektuurist, hoonete sisekliimast, siseruumi materjalidest ning inimese heaolust ja tervisest sisekeskkonnas.
Moodul koosneb 10-st õppepäevast ajavahemikus 27. september kuni 9. mai. Õppepäevad toimuvad laupäeviti 1-2 korda kuus TalTechi ja EKA ruumides.
Ajakava
Õppepäeva nr | Kuupäev | Teema |
---|---|---|
1 | 27. september | Programmi avapäev. Moodulite tutvustused. Sissejuhatus valdkonda. Loominguline ülesanne |
2 | 11. oktoober | Ruumiloome põhialused. Makett, plaan. Eelneva ülesande täiendamine |
3 | 1. november | Tehnosüsteemide põhialused. Tehnosüsteemide katsetused. Sisekliima küsitlus. Varasemalt valminud plaanide/makettide täiendamine tehnosüsteemidega |
4 | 29. november | Tuleviku materjalid. Biomaterjalide töötuba |
5 | 13. detsember | Sisekliima ja materjalide mõju tervisele. Lahenduste väljatöötamine |
6 | 31. jaanuar | Ekskursioon objektile. Tehnosüsteemide ja näidisruumi analüüs. Lõputööga jätkamine |
7 | 14. veebruar | Lõputöö. Maketi ehitamine |
8 | 14. märts | Lõputöö. Maketi ehitamine. 1:1 prototüüp |
9 | 11. aprill | Lõputöö. Maketi ehitamine. Slaidiesitluse tegemine lõpupäevaks |
10 | 9. mai | Programmi lõpupäev. Lõputöö esitlemine |
Põllumajanduses seistakse silmitsi väljakutsetega, kus tööjõupuudus ja inimeste füüsilise töö suur osakaal muudavad toidutootmise ajamahukaks ning sageli ka ebaefektiivseks. Paljud istutamise, kastmise ja hooldamise etapid tehakse endiselt käsitsi, mis piirab tootlikkust ning suurendab töökoormust. Samal ajal kasvab vajadus kestlike ja nutikate lahenduste järele, mis aitaksid toota toitu kiiremini, säästlikumalt ja väiksema keskkonnajalajäljega.
Õppemooduli eesmärk on arendada ja disainida autonoomsed põllumajandusrobotid, mis suudavad kaevata augu, istutada seemne või taime ja seda kasta, vähendades oluliselt inimese füüsilist pingutust ning suurendades töö efektiivsust. Lisaks igapäevaste põllutööde lihtsustamisele aitavad need robotid kaasa uute ja innovaatiliste toidutootmise viiside kujunemisele, mis on vajalikud tuleviku kestlikuks arenguks. Mooduli lõpuks ehitatakse tiimides valmis kolm erinevat robotit.
Protsessi käigus arendatakse noortes loovust, tehnilist mõtlemist ja meeskonnatööoskusi, rakendades inseneeria ning disaini põhimõtteid reaalse väljakutse lahendamisel. Osalejad õpivad kavandama, ehitama ja programmeerima autonoomset robotit, mis oleks ühtaegu ka kasutajamugav ning oma keskkonda sobituv. Põllumajandusrobotid luuakse kliimaneutraalsuse põhimõtteid arvesse võttes ja need töötavad viisidel, mis on ohutud, keskkonnasõbralikud ning ressursitõhusad. Moodul ühendab teooria ja praktilise tegevuse, andes osalejatele võimaluse kogeda kogu teekonda ideest prototüübini.
Moodul koosneb 10-st õppepäevast ajavahemikus 27. september kuni 9. mai. Õppepäevad toimuvad laupäeviti 1-2 korda kuus TalTechi ja EKA ruumides.
Ajakava
Õppepäeva nr | Kuupäev | Teema |
---|---|---|
1 | 27. september | Programmi avapäev. Moodulite tutvustused. Sissejuhatus valdkonda. TalTechi tuur |
2 | 18. oktoober | Kasutajauuringu läbiviimine ja analüüsimine. Disaini alused. EKA tuur |
3 | 22. november | Esmaste jooniste visandamine paberil, millele järgneb arvutis CAD tarkvaralises programmis ideede visandamine digitaalselt |
4 | 29. november | Ülevaade põllumajanduslikust robotist ja ettevalmistus tootearenduseks |
5 | 13. detsember | Arukate süsteemide tutvustus. 3D-printimine. Ettevalmistused roboti ehitamiseks |
6 | 17. jaanuar | Robotite ehitamise 1. päev. Elektroonika. Roboti detailide planeerimine |
7 | 14. veebruar | Robotite ehitamine. Komposiitmaterjali tutvustus. Roboti komponentide planeerimine füüsiliselt loodud mudelile |
8 | 14. märts | Robotite ehitamine. Elektroonika testimine sisetingimustes |
9 | 11. aprill | Robotite viimistlemine ja katsetused välitingimustes. Slaidiesitluse tegemine lõpupäevaks |
10 | 9. mai | Programmi lõpupäev. Lõputöö esitlemine |
Materjalid on kaasaegse ühiskonna, kultuuri ja tööstuse toimimiseks hädavajalikud, kuid nende kasutamisega kaasnevad alati keskkonnamõjud. Lisaks on aastakümneid kestnud ületootmise ja -tarbimise tõttu paljud varasemalt looduses laialt levinud materjalid otsa lõppemas. Kestliku maailma tagamiseks on oluline kasutada materjale võimalikult nutikalt ja säästlikult.
Õppemooduli eesmärk on luua isiklik suhe materjalidega (keraamika, klaas, metall jm) ja õppida tundma nende omadusi ning töötlemistehnoloogiaid, et leida materjalide uusi kasutusvõimalusi ja avardada nende väljendusrikkust. Eesmärk on uurida looduses levinud elementide toimimist, mõista nende rolli ning eksperimenteerida materjalide kasutamise võimalustega jätkusuutlikus maailmas.
Osalised näevad eksperimente tehes oma silmaga, mida tähendavad tugevus, kõvadus, plastsus, haprus jm füüsikalised omadused. Noored uurivad, kuidas mõõta materjalide kõvadust ja kuidas muuta nende vastupidavust. Näiteks selgitatakse, kuidas pehmest grafiitpliiatsist saab ülikõva ja vastupidav materjal, millega on võimalik lõigata kõiki ülejäänud materjale.
Mooduli jooksul valmistavad õpilased ise erinevaid esemeid, rakendades saadud teadmisi ja oskusi praktilistes ülesannetes.
Moodul koosneb 10-st õppepäevast ajavahemikus 27. september kuni 9. mai. Õppepäevad toimuvad laupäeviti 1-2 korda kuus EKA ja TalTechi ruumides.
Ajakava
Õppepäeva nr | Kuupäev | Teema |
1 | 27. september | Programmi avapäev. Moodulite tutvustused. Sissejuhatus valdkonda. TalTechi tuur |
2 | 4. oktoober | Keraamika õppepäevad (4.10., 11.10.) Sissevaade savi kui materjali omadustesse, töötlemise võimalustesse ning keraamilise vormi kujundamisse. Lisaks praktilistele harjutustele käsitletakse keraamika rolli disainis ja kunstis – kuidas savi saab olla |
3 | 11.oktoober | nii funktsionaalne materjal igapäevaesemete loomiseks kui ka kontseptuaalse loomingu väljendusvahend. |
4 | 8. november | Klaasi õppepäevad (8.11., 15.11.) Võimalus tutvuda klaasi kui materjali unikaalsete omaduste, töötlemisviiside ja loominguliste kasutusvõimalustega. Päeva eesmärk on avardada arusaamist klaasist kui disaini- ja kunstimaterjalist ning pakkuda praktilist kogemust selle vormimisel ja kujundamisel. |
5 | 15. november | Lisaks praktilisele tegevusele arutletakse klaasi rolli disainis, arhitektuuris ja kunstis – kuidas klaas võib olla nii esteetiline, funktsionaalne kui ka kontseptuaalne materjal. |
6 | täpsustamisel | TTÜ materjalilabori õppepäevad. Õppepäev Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) materjalilaborites pakub tudengitele võimalust kogeda teaduspõhist lähenemist materjalide uurimisele ning saada ülevaade nende füüsikalistest omadustest ja |
7 | täpsustamisel | katsetusmeetoditest. Päeva eesmärk on tutvustada, kuidas erinevaid materjale testitakse, milliseid omadusi mõõdetakse ning kuidas saadud tulemusi tõlgendada disaini ja inseneritöö kontekstis. |
8 | 21. märts | Metalli õppepäevad (21.03., 28.03.). Võimaluse kogeda metalli kui mitmekülgse ja vastupidava materjali töötlemise põhitõdesid. Päeva eesmärk on arendada arusaamist metalli omadustest, pakkuda praktilist kogemust erinevate töövõtete ja |
9 | 28. märts | tööriistade kasutamisel ning näidata metalli rolli nii disaini kui ka kaasaegse kunsti kontekstis. |
10 | 9. mai | Programmi lõpupäev. Lõputöö esitlemine |
Moetööstus on üks keskkonda enim saastavamaid tööstusharusid. Näiteks ainuüksi ühe T-särgi tootmiseks kasutatakse 2 700 m3 magevett, mis on ühe inimese kahe ja poole aasta joogivee tarbimise kogus. Igapäevased tarbimisharjumused, toodete odav hind ja kiiresti vahelduvad moekollektsioonid on meid viinud olukorda, kus me tarbime liiga palju ja tekstiiliprügi on lademetes. Euroopa Parlamendi statistika kohaselt ostab iga eurooplane aastas peaaegu 26 kg ja viskab ära umbes 11 kg tekstiilitooteid. Ainult 1% kasutatud tekstiilitoodetest töödeldakse ümber uuteks riieteks, sest vanadest riietest uute kiudude tootmise tehnoloogia on alles algusjärgus.
Moetööstuse väljakutse täna on kestlik mood – riiete tootmine viisil, mis lihtsustab taaskasutust ja ringlussevõttu (ringmood), ning tarbijate veenmine, et nad ostaksid vähem ja kvaliteetsemaid riideid (kestlik mood).
Õppemooduli eesmärk on läbi praktiliste disainiülesannete leida lahendusi, kuidas disainida tooteid või rõivaid nii, et lahendus oleks jätkusuutlik nii kasutatud materjalide, tootmisviiside kui ka toodete pikema kasutusea osas. Õppemooduli alguses on peamised tegevused seotud probleemi kaardistamisega – kuidas tänane moetööstus toimib ja kui suur on moetööstuse jalajälg. Sellele vastavalt püstitatakse konkreetsem eesmärk – kuidas disainida kestlikku moodi – ja tehakse vastav tööplaan. Edasiste praktiliste (disaini)ülesannete käigus on õpilastel võimalus lahendada moetööstuse probleeme ringdisaini, dekonstruktsiooni, materjaliteaduse jne võtmes. Mooduli lõpuks valmivad noorte enda disainitud riided ja aksessuaarid, mida viimasel õppepäeval näitusel või moedemonstratsioonil esitletakse.
Moodul koosneb 11-st õppepäevast ajavahemikus 27. september kuni 9. mai. Õppepäevad toimuvad laupäeviti 1-2 korda kuus EKA ja TalTechi ruumides.
Ajakava
Õppepäeva nr | Kuupäev | Teema |
1 | 27. september | Programmi avapäev. Moodulite tutvustused. Sissejuhatus valdkonda. TalTechi tuur. |
2 | 25. oktoober | Moe ja tekstiili õppepäevad (25.10., 15.11., 29.11.) |
3 | 15. november | Õppepäeval keskendume tekstiilimaterjalide ettevalmistamisele kollektsiooni loomiseks ning süveneme kollektsiooni kujundamise protsessi. |
4 | 29.november | Moe ja tekstiili õppepäevade juhendajad Maria Kristiin Peterson ja Cärol Ott. |
5 | 13. detsember | Aksessuaari õppepäev. Õppepäeval lammutame ja taasehitame materjale ning teeme ettevalmistusi moekollektsiooni loomiseks. Juhendajad Sirle Rohusaar ja Kristiina Nurk. |
6 | 10. jaanuar | Moe ja tekstiili õppepäev. Vt. kirjeldus eespool |
7 | 31. jaanuar | Aksessuaari õppepäev. Vt. kirjeldus eespool |
8 | 7. veebruar | Materjalilabori õppepäevad (7.02., 14.02.) Õppepäeva fookuses on tekstiilimaterjalide füüsikaliste omaduste uurimine ja praktiline katsetamine. Osalejad saavad proovida erinevaid testimismeetodeid, millega mõõdetakse näiteks kangaste tugevust, |
9 | 14. veebruar | veepidavust, vastupidavust ja muid olulisi omadusi. Lisaks tutvume TTÜ tekstiililabori kaasaegsete seadmete ja võimalustega, mis annavad ülevaate sellest, kuidas teaduslik lähenemine aitab mõista ja hinnata materjalide kvaliteeti. Juhendajad Tiia Plamus, Katre Worth, Piret Mellik |
10 | 21. märts | Fotopäev. Kollektsiooni esitamiseks ja dokumenteerimiseks on plaanis korraldada professionaalne pildistamine. Sessioon viiakse läbi koostöös kogenud fotograafi ning modelli(de)ga, et tagada kõrgetasemelised fotod, mis toovad esile rõivaste vormi, detailid ja materjalid. Professionaalse töötlusega pildid sobivad nii portfooliosse, näitustele kui ka turundusmaterjalidesse (plakatid, kataloogid, sotsiaalmeedia jmt). |
11 | 9. mai | Programmi lõpupäev. Lõputöö esitlemine |
Kandideerimine
Kandideerimisperiood: 26. august – 15. september (k.a).
TID-programmis on neli erinevat teemamoodulit - vali endale huvipakkuv suund (moodulite tutvustused ja ajakavad on leitavad ülalt):
- Kuidas kujundada ideaalset sisekeskkonda?
- Kuidas disainida autonoomset robotit?
- Kuidas mõista materjale?
- Kuidas disainida kestlikku moodi?
Kandideerimine toimub kahes etapis (mõlemad on kohustuslikud):
Kandideerimisvormi täitmine – vali sobiv moodul ja sisesta oma andmed. Palun jälgi, et täidaksid just selle mooduli kandideerimisvormi, milles soovid osaleda.
Kuidas kujundada ideaalset sisekeskkonda? Täida kandideerimisvorm!
Kuidas disainida autonoomset robotit? Täida kandideerimisvorm!
Kuidas mõista materjale? Täida kandideerimisvorm!
Kuidas disainida kestlikku moodi? Täida kandideerimisvorm!
- Lühikese motivatsioonikirja (kuni 100 sõna) esitamine Google Formsi kaudu. Motivatsioonikirjas palume Sul kirjeldada lihtsalt ja oma sõnadega, miks soovid programmis osaleda, mida loodad kogemusest saada ning kas ja kuidas seonduvad Sinu senised huvid ja oskused inseneeria, disaini või valitud mooduli teemaga.
NB! Kandideerimiseks peavad olema täidetud mõlemad eelpool mainitud sammud – kandideerimisvorm ja motivatsioonikiri. Ainult ühe esitamisel kandideerimist ei arvestata.
Mis edasi?
Kõik kandideerijad saavad tagasiside hiljemalt 19. septembriks – teavitame, kas pääsesid programmi või mitte. Valituks osutunutele saadame ka täpse info avapäeva ja programmi üldise korraldusliku poole kohta ning väljastame arve.
Programmi avapäev toimub 27. septembril algusega kell 11 TalTechis.
Osalejate tagasiside
- Nii palju erinevaid põnevaid töötube ja vähemalt sama palju ägedaid eksperte!
- Usun, et sisekeskkonna teemamoodulis osalemine oli suurepärane 1. samm arhitektiks saamise teekonnal ja tuleb mulle tulevikus kindlasti kasuks.
- Programm oli üllatavalt mitmekülgne, igas õppepäevas oli midagi täiesti erinevat. Programm aitas arendada loovust ja oskust näha tervikut.
- Mulle meeldis, kui palju me ise ehitada saime. Õppisin erinevate töövahendite ja masinate kasutamist ning sain palju uut infot materjalide kohta.
- Sain teada, kuidas kasvatada teadlikult toitu ja mida inimesed ootavad healt disainilt.
- Sain teada, et silla tegemine pole üldse nii kerge kui arvasin. Kõik see ehitamine, projekteerimine ja muu võtab päris kaua aega.
- Olen hakkanud rohkem märkama õhukvaliteeti enda ümber, sain teada, kui oluline on õpikeskkonna disain.
- Sain palju uusi tarku sõpru juurde, kõik juhendajad ja õpetajad olid väga huvitavad ja toredad inimesed, keda oli põnev kuulata.
- Ärevuse tõttu on mul raske teiste inimestega suhelda, aga programmis osaledes sain rohkem julgust endasse.
- Kindlasti arenes ka koostöö- ja suhtlemisoskus ning selgemast selgemaks sai see, et koos ühise eesmärgini liikumine on palju kergem ning nauditavam.
Ülevaade varasematest hooaegadest
4. hooaeg viidi läbi Tallinna Tehnikaülikooli ja Eesti Kunstiakadeemia ühise koostööna.
1. Kuidas kujundada ideaalset sisekeskkonda?
Teemamoodulis uuriti sisekliima ja sisearhitektuuri mõju inimese heaolule ning otsiti lahendusi, kuidas luua tervislik ja mugav siseruum. Osalejad õppisid tundma erinevaid materjale, tehnosüsteeme ja kasutajate vajadusi, et kavandada optimaalne sisekeskkond. Hooaja lõpuks valmis ühiselt loodud hoonemakett, kus iga meeskond disainis kindla ruumi läbimõeldud sisekliimalahenduste ja materjalivalikuga.
2. Kuidas disainida jätkusuutlikku hübriidrobotit?
Mooduli eesmärk oli arendada ja disainida kaugjuhitavad prügikogumisrobotid, mis töötaksid nii maismaal kui ka veekogudel ning aitaksid puhastada linnaruumi ja looduskeskkonda. Protsessi käigus pandi rõhku roboti keskkonnasõbralikkusele, kasutusmugavusele, ohutusele ja visuaalsele sobivusele avalikku ruumi. Lõpptulemusena valmis kolm toimivat prügikogumisroboti prototüüpi.
3. Kuidas mõista materjale?
Teemamoodulis süveneti erinevate materjalide – nagu keraamika, klaas ja metall – omadustesse ja töötlemistehnoloogiatesse, eesmärgiga leida nendele materjalidele uusi kasutusvõimalusi. Eksperimentide kaudu õpiti tundma materjalide tugevust, kõvadust, plastsust, haprust jt füüsikalisi omadusi. Osalejad valmistasid ise erinevaid esemeid, rakendades saadud teadmisi ja oskusi loomingulistes praktilistes ülesannetes.
4. Kuidas disainida kestlikku moodi?
Õppemooduli eesmärk oli läbi praktiliste disainiülesannete leida koos õpilastega lahendusi, kuidas disainida tooteid või rõivaid nii, et lahendus oleks jätkusuutlik nii kasutatud materjalide, tootmisviiside kui ka toodete pikema kasutusea osas. Mooduli lõpptulemusena lõid noored kestliku moe põhimõtteid järgiva moekollektsiooni, mis koosnes iga õpilase poolt loodud riideesemest ja aksessuaarist.
Loe uudist - Noorte tulevikulahendused: prügi koristav robot ja kestlik moekollektsioon
3. hooaeg viidi läbi Tallinna Tehnikaülikooli, Eesti Kunstiakadeemia ja Tallinna Ülikooli koostöös.
1. Kuidas kustutada tuld?
Teemamoodulis osalejad arendasid ja disainisid robotid, mis suudavad kustutada väikeseid tulekahjusid. Automatiseeritud lahenduste loomise eesmärgiks oli tõsta tuleohutussüsteemide efektiivsust ja mugavust. Valminud robotitest võiks tulevikus olla abi päästjate igapäevatöös.
2. Kuidas disainida keskkonnasõbralikku toidutoodet?
Õppemoodulis osalejad panid end protsessi jooksul toidutootja rolli mõeldes oma toote arendamise tegevustes keskkonnaaspektidele ja tehes teadlikke valikuid nii tooraine, tehnoloogia kui ka pakendamise vallas. Spetsialistide vahetu tagasiside ja juhendamise abiga arendasid noored välja innovaatilised ning keskkonnasõbralikud toidutooted koos atraktiivse pakendiga.
3. Kuidas kasutada vihmavett?
Teemamooduli tulemusena arendati välja kolm pilkupüüdvat vihmavee toimel töötavat muusikainstrumenti, mis koguvad sademevett ja tekitavad seda kasutades heli. Valminud lahenduste eesmärk oli toetada head linnakeskkonda ja jätkusuutlikku veemajandust.
4. Kuidas disainida kestlikku moodi?
Õppemooduli eesmärk oli läbi praktiliste disainiülesannete leida koos õpilastega lahendusi, kuidas disainida tooteid või rõivaid nii, et lahendus oleks jätkusuutlik nii kasutatud materjalide, tootmisviiside kui ka toodete pikema kasutusea osas. Mooduli lõpptulemusena lõid noored kestliku moe põhimõtteid järgiva moekollektsiooni, mis koosnes iga õpilase poolt loodud riideesemest ja jalatsipaarist.
Loe uudist - Noored insener-disainerid lasid fantaasial möllata
2. hooaeg viidi läbi Tallinna Tehnikaülikooli, Eesti Kunstiakadeemia ja Tallinna Ülikooli koostöös.
1. Kuidas ehitada ise keskkonnasõbralikku sõidukit?
Õppemoodulis osalejad disainisid ja ehitasid ise sõiduvahendi, millega oleks mugav liikuda, kuid mis samal ajal oleks ka keskkonnasäästlik. Sõiduvahendi loomisel pöörasid osalised tähelepanu nii funktsionaalsusele (tehniline pool) kui ka sellele, milline see välja näeb ning kui mugav on seda kasutada (disaini pool).
2. Kuidas võita toidusõda?
Õppemooduli eesmärgiks oli vaadata toiduküsimusele läbi erinevate valdkondade prisma. Tulevikutoidule mõeldes käidi mooduli jooksul teoreetiliste ja praktiliste tegevuste käigus läbi teemad nagu: toidu raiskamine, toidu koostis, toidu valmistamine, tuleviku toidualternatiivid, toit ja äri, kliimaprotsesside mõju toidule, toidu säilitamis- ja pakendamisviisid ning toidu tarbimise sotsiaal-psühholoogilised aspektid. Mooduli tulemusena valmistasid noored videod, kus kirjeldavad toitu tarbivaid ja tootvaid tulevikuinimesi oma aja kogukondades.
3. Milline on asjade tulevik?
Õppemooduli eesmärgiks oli tutvuda lähemalt asjadega, mida me oma elus ja ka tulevikus kasutame. Mooduli jooksul lammutasid osalised koos juhendajatega lahti olemasolevaid asju, et aru saada, millest mingid asjad koosnevad. Arutleti selle üle, milliseid asju juba praegu innovatsiooniprojektide raames luuakse, ning millised on plaanid tulevikuks (smart-tehnoloogiad). Mooduli lõputööna sõnastasid noored lahendust vajavaid probleeme ning valmistasid prototüüpe asjadest, mis võiksid kirjeldatud probleemidele vastuseks olla.
4. Milline on ideaalne klassiruum?
Õppemooduli eesmärk oli, et osalejad ise analüüsiksid olemasolevaid õpitingimusi ning mõtleksid lahendusi tulevikuks. Mooduli jooksul õpiti tundma hea õpikeskkonna erinevaid aspekte ning tulemusena valmisid osalejate poolt reaalsed klassiruumide prototüübid/maketid.
TID-i tegevused on toimunud alates 2021. aastast, mil alustati pilootprojektiga. Nimetatud hooajal olid partneriteks Tallinna Tehnikaülikool ja Eesti Kunstiakadeemia. 1. hooajal viidi kahe ülikooli koostöös läbi kolm teemamoodulit, millele lisandus veel kaks moodulit 2022. aasta sügisel.
2021.-2022. hooajal toimusid järgmised teemamoodulid:
1. Kuidas saada toitu?
Teemamooduli tulemusena valmistasid noored koos juhendajatega targa kasvuhoonemudeli, kuhu loodud lahendused aitavad taimedel kasvada ilma inimese sekkumiseta. Valmis ehitatud kasvuhoonesse paigaldati automaatne kastmissüsteem, automatiseeritud valgustus ning päikesepaneelid. Tulevikus võiks antud lahendus aidata linnainimesi, kes soovivad kodus ise toitu kasvatada. Valminud lahendus mahub paneelmaja rõdule ja on ka taaskasutatav.
2. Kuidas õppida muutuvas kliimas?
Selle õppemooduli osalejad said EKA ja TalTechi juhendajate abil hea ülevaate sellest, mida on tarvis mugava õpikeskkonna loomiseks – tähelepanu pöörati nii sisekliimale kui ka ruumi arhitektuurilistele lahendustele. Samuti toote- ja kasutajakogemusele ning nende faktorite omavahelistele seostele. Õpilased jagati gruppidesse ning nad arendasid välja prototüübid sisekliima andmete kohta tagasiside kogumiseks ja rakendused nende kasutamiseks.
3. Kuidas saab teisele kaldale?
Teemamoodulis osalejad disainisid ja ehitasid juhendajate abiga kahe meetri pikkused puitsillad. Kolm valminud silda asetati Mektory maja taguse oja peale ning nende peal viidi läbi tugevuskatsetusi. Kõik kolm silda suutsid kanda ettenähtud 750 kg koormust. Lisaks vastupidavusele oli oluline ka sildade välimus ja kasutusmugavus, mida samuti koos analüüsiti.
2021.-2022. hooaega pikendati 2022. a sügisel veel kahe mooduliga:
1. Kuidas õppida muutuvas kliimas?
Selle mooduli vältel valmistasid osalejad juhendajate abiga klassiruumide makette ning sisekliima lahendusena enda valmistatud õhujagajate prototüüpe.
2. Kuidas saada teisele kaldale?
Tegemist oli analoogse teemamooduliga, mis viidi läbi ka 2022. a kevadel.