Tallinna Tehnikaülikool

Teine koht Boschi võistlusel!

Teine koht Boschi võistlusel!

Elektroenergeetika ja mehhatroonika õppekava tudengid saavutasid teise koha Bosch Future Mobility Challenge võistlusel – see on mitme kuu ettevalmistustöö edukas tulemus.
Bosch Future Mobility Challenge on rahvusvaheline tehniline võistlus, mille algatas 2017. aastal Bosch Engineering Center Cluj. Tudengitiimid arendavad autonoomse juhtimise ja ühenduvuse algoritme 1/10 mõõtkavas sõidukitele, et need saaksid liikuda miniatuurses nutilinna simuleerivas keskkonnas.  
Elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudi tudengid on võistlusel osalenud alates 2020. aastast: esimese tiimi kapten oli Daniil Valme, kes lõi ka valikõppeaine EEX5030 Kaasaegne transport – see annab tudengitele vajalikud teadmised, et võistlusel edukas olla.  
Tänase tiimi kooseisu kuuluvad Martin Võip (EAAB), Ivan Fomin (IADB), Marten-Hugo Kivari (EAAB), Arianne Reima (EAAB), ning mentor Diana Belolipetskaja.
Loe lisa: https://boschfuturemobility.com/mechatech-2/ 

Kingitused laboritele

Labori seadmed

Tallinna Tehnikaülikooli elektroenergeetika ja mehhatroonika laborid täienesid uute elektroonikakomponentidega: Innokas Medical Estonia OÜ annetusena on üliõpilaste kasutuses uued kaasaegsed ekraanid, akud, USB-kaablid.
„Sellised vahendid kuluvad meie igapäevatöös väga ära. Mehhatroonika õppesuund ühendab endas elektroonika, mehhaanika, juhtimise, IT. Üliõpilastel on loengus saadud teadmisi vaja praktikasse rakendada ja katsetada, seega kuluvad Innokas Medical Estonia annetatud vahendid ära erinevates üliõpilasprojektides,“ selgitab elektrotehnika ja mehhatroonika magistriõppekava juht Anton Rassõlkin, kelle uurimisrühma fookuses on autonoomsete süsteemide loomine ja rakendamine, elektrisõidukite alamsüsteemide uurimine, riist- ja tarkvara loomine, tajusüsteemide ning masinnägemise rakenduste väljatöötamine ning elektrimasinate arendamine ja diagnostikameetodid. 
Elektrotehnika aluste uurimisrühma juht Lauri Kütt toob esile, et reaalelu väljakutsetega toime tulemiseks on praktikumid ja praktilised tööd õppekavas olulisel kohal. „Enamike kaasaegsete tööseadmete osaks on akud, ekraanid või kaablid, seega lähevad elektroonikakomponendid kohe kasutusse,“ räägib ta.
Vanemlektor Martin Jaanus toob kohe esile ka lähemad projektid, kus annetus käiku läheb: „Näiteks raadioskänneri ehitamine või kaugjuhitavate droonide jälgimisseadme komponendina,“ loetleb ta.
Tallinna Tehnikaülikooli elektroenergeetika ja mehhatroonika instituut tänab Innokas Medical Estonia OÜ-d ja teisi ettevõtteid, kes toetavad järelkasvu koolitamist ning annavad omapoolse panuse, et õppevahendid oleksid kaasaegseid.

Rahvusvaheline linnavalgustus projekt otsib uusi võimalusi valgusreostuse vähendamiseks

Mis siis, kui pimedus hindamatu vara? 2025. aasta algus tõi kaasa uue rahvusvahelise algatuse Art of Darkness as Cultural Heritage of Urban Landscape, mida rahastab Horizon Europe. Kolme aastase projekti eesmärk on suurendada teadlikkust pimeduse kultuurilisest ja ökoloogilisest väärtusest ning inspireerida uusi jätkusuutlikke linnavalgustuse tavasid Euroopas ja kaugemalgi.

Linnavalgustus projekt
Foto on illustratiivne. Foto: Pexels


Jaanuaris 2025 alanud projekti koordineerib Oulu Ülikool (Soome) ning see toob kokku teadlased, linnad ja loovsektori esindajad. Projektis osalevad partnerid mitmest riigist, sealhulgas Eindhoven University of Technology (Holland), Bologna Ülikool (Itaalia), Aalborgi Ülikool (Taani), Tallinna Tehnikaülikool (Eesti), Montpellier’ metropol (Prantsusmaa), Oulu linn (Soome), Tallinna linn (Eesti), LUCI Association (Prantsusmaa) ning Soome valguskunsti ühing FLASH. Tehnikaülikooli mikrovõrkude ja metroloogia uurimisrühm vastutab viies riigis pilootlahenduste loomisega seotud tööpaketi juhtimise ja koordineerimise eest. Partneritega töötatakse välja valgustuslahenduste arendamiseks, hindamiseks ja ehitamiseks vajalikud juhised vastavalt NEB (New Europe Bauhaus) algatusele. Olulisel kohal on ka pilootobjektide eel- ja järelhindamine, kus Tehnikaülikool vastutab valgustehniliste mõõtemeetodite uurimise, arendamise ja rakendamise eest.
Projekti kogurahastus on 3,87 miljonit eurot, millest ligi 14% moodustab tehnikaülikooli osa.
Kolm aastat kestva projekti fookus:

  • Viis kunstilist pilootprojekti kultuuripärandi paikades Taanis, Eestis, Soomes, Prantsusmaal ja Itaalias.
  • Jätkusuutlikud ja kaasavad lahendused, mis ühendavad arhitektuurse valgustuse, valguskunsti ja pimeduse esteetika.
  • Korratav mudel, mida saab kasutada erinevates piirkondades pimeduse ja valguse tasakaalustatud disaini loomiseks.
  • Poliitikasoovitused linnavalgustuse ja kultuuripärandi valgustuslahenduste jätkusuutlikuks arendamiseks.
  • Koostöö tugevdamine teadlaste, linnade ja loovmajanduse vahel.

Projekti meetod on osalus- ja valdkonnaülene, kaasates arhitektuuri, valgusdisaini, valguskunsti, keskkonnapsühholoogia, kultuuriantropoloogia ja inseneeria eksperte, aga ka kohalikke elanikke ja omavalitsuste esindajaid. Projekti tulemusena töötatakse välja Art of Darkness Piloting Model ja poliitikasoovitused, mis võimaldab linnadel ja kultuuriasutustel kujundada pimeduse ja valguse tasakaalu toetavaid lahendusi. Samuti on võimalik projekti tulemuste abil edendada jätkusuutlikku linnavalgustust ning tõsta teadlikkust pimeduse rollist kultuurilises ja ökoloogilises kontekstis.