Tallinna Tehnikaülikool

Projekt "Tuleviku loojad" / "Tulevaisuuden tekijät" tutvustus

Tuleviku Loojad logo

"Tuleviku Loojad" / "Tulevaisuuden tekijät" on kooliõpilaste ja ettevõtete jätkusuutlike lahenduste projekt, kus osalevad tööstuseettevõtted, erialaliidud ja põhikoolid üle Eesti ning Soome, eesmärgiga leida innovaatilisi säästvaid lahendusi tööstusettevõtetele.

Projekti eesmärgiks on põhikooli õpilastele seose loomine reaalainete teadmiste ning ettevõtluspädevuse omandamise ja tuleviku töökohtade vahel. Noored saavad oma piirkonnas tutvuda tööstusettevõttega ning sellele tööstusettevõttele pakkuda kestlikku tulevikulahendust vabalt valitud (või ettevõtte poolt suunatud) valdkonnas.

10 kooli üle Eesti ja 9 kooli üle Soome moodustavad 13-14-aastastest (7.-8. klasside) õpilastest kooliaasta alguses meeskonnad, kes asuvad ettevõtete etteantavat reaalelu probleemi lahendama. Projekt lõppeb innovaatiliste lahenduste võistlusega, kus valitakse välja parimad ja nutikamad lahendused. 

Eesti ja Soome tööstusliidud käivitasid põhikooliõpilaste väljakutse, millega otsitakse tulevikku suunatud lahendusi erinevates tööstusettevõtetes tekkinud probleemidele. Võistlust toetavad ka Soome haridus- ja kultuuriministeerium ning Eesti majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

"Tuleviku Loojad" / "Tulevaisuuden tekijät" tulemusena on tööstusettevõtete ja kooli koostööna valminud kümme võimalikku nutikat tehnoloogilist lahendust. Võistlusel välja valitud 5 parimat lahendust saavad rahvusvahelisse lõpuvooru võistlema koos Soome ja Eesti õpilastega.

Project in English

"Tuleviku Loojad" / "Tulevaisuuden tejätiret" is a sustainable solutions project aimed at school students and companies, in which industrial companies, professional associations and basic education schools from all over Estonia and Finland participate with the aim of finding innovative sustainable solutions for industrial companies.

The goal of the project is to create a connection between the knowledge of real subjects and the acquisition of entrepreneurial competence and future jobs for basic school students. Young people can get to know an industrial company in their area and offer this industrial company a sustainable solution for the future in a field of their choice (or directed by the company).

At the beginning of the school year, 13-14-year-old students (7th-8th grade) form teams in 10 schools across Estonia and 9 schools across Finland to solve real problems given by companies. The project ends with a competition of innovative solutions, where the best and smartest solutions are selected.

The industrial associations of Estonia and Finland launched a competition for elementary school students, which seeks future-oriented solutions to problems that have arisen in various industrial companies. The competition is also supported by the Finnish Ministry of Education and Culture and the Estonian Ministry of Economy and Communications.

The goal of the project in which industrial companies, professional associations and basic schools from Finland and Estonia participate with the aim of finding innovative and sustainable solutions for participating industrial companies.

The teams from 10 basic schools in Finland and in Estonian join forces with companies to come up with solutions which are competitive and climate friendly.

The 5 best solutions selected in the competition can compete in the international final round together with Estonian Finnish students.

KoolLiit / Ettevõte
Vändra GümnaasiumValley OÜ
Jüri KoolEesti Masinatööstuse Liit / Estanc
Tallinna TehnikagümnaasiumEesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liit / K-Print
Põltsamaa ÜhisgümnaasiumEesti Toiduainetööstuse Liit / Orkla Eesti (Põltsamaa tehas)
Rapla Vesiroosi KoolEesti Keemiatööstuse Liit / Akzo Nobel Baltics
Tartu Tamme KoolEesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liit / Kroonpress
Kuressaare Nooruse KoolEesti Elektroonikatööstuse Liit / Incap Estonia
Kuusalu KeskkoolTallink
Keila KoolEesti Elektritööstuse Liit / Eesti Energia
Laiuse Jaan Poska PõhikoolEesti Metsa- ja Puidutööstuse Liit / Estonian Plywood

SchoolCompany
Vistan yhtenäiskoulu, PaimioBayer Oy
Sääksjärven koulu, LempääläKiilto Oy
Lohtajan koulu, LohtajaCABB Oy
Salpausselän Peruskoulu, LahtiFazer Leipomo Oy
Euran Yhteiskoulu, EuraHK Foods Oy
Pruukin Yhtenäiskoulu, SeinäjokiAtria Oy
Punkaharjun koulu, SavonlinnaMetsä Wood
Sammonlahden koulu, LappeenrantaUPM Kymmene Oyj
Puijonsarven koulu, KuopioMondi Powerflute Oy

Koolide projektid

Keila Kool

Keila Kool

"Proovisime mõelda, kuidas võiks tulevikus matkamine olla rohkem loodussõbralik ning kuidas saame teha matkaja elu mugavamaks. Mõtlesime, et tulevikus võiksid olla telgid, mis on tehtud kergest materjalist, kuhu on sisse õmmeldud kerged, väikesed kuid võimsad, painduvad päikesepaneelid."

Kuressaare Nooruse Kool

Kuressaare Nooruse Kool

„Tootmises on ohtlik töökoht, kus tuleb kanda maske, kuid paljud ei taha neid kasutada. Meie innovatiivne lahendus on spetsiaalne kaitsekast, mille sees saab töötada ilma maskita, sest ohtlikud ained jäävad kasti sisse. Kaitsekasti konstruktsiooni jaoks plaanime kasutada puitu ja akrüülklaasi.“

Kuusalu Keskkool

Kuusalu Keskkool

"Meie ülesanne on aidata Tallinkil leida lahendusi, kuidas vähendada laevadel vee- ja energia tarbimist. Pakume välja lahenduse, milleks on säästupiletite kasutamine. Nendega saavad külastajad piiratud vee- ja elektritarbimise, mis motiveerib neid olema oma tarbimise suhtes tähelepanelikumad."

Laiuse Jaan Poska Põhikool

Laiuse Jaan Poska Põhikool

"Estonian Plywood AS tehasel on mure tootmisjääkidega, kuidas neid saaks ära kasutada, et ei peaksneid saatma jäätmejaama või purustisse. Eriti pakub noortele huvi kasutada uue toodangu tegemiseks. Õpilased pakkusid välja, et treitud kasetoorikud, mis on paljuski juba valmistoodang või toormaterjal millegi valmistamiseks, kokku koguda ja tootmisliin ringi teha. Selle tulemusel liiguvad toorikud purusti asemel konteineritesse, et see mõnele huvitatud firmale toormeks müüa."

Põltsamaa Ühisgümnaasium

Põltsamaa Ühisgümnaasium

"Õpilased lahendasid Orkla Eesti AS-i liigse puhta ja joogikõlbuliku vee tarbimise probleemi. Lahendusena leidsid õpilased koha, kus kuumutusprotsesside kaudu tekib palju veeauru. Kuna see on ka põllusaaduste pesemise läheduses, siis meisterdasid õpilased kondensaatori, et auru kondenseerida ning uuesti ringlusesse lasta."

Rapla Vesiroosi Gümnaasium

Rapla Vesiroosi Kool

"Koduses majapidamises ja ka koolides kallatakse värvivesi otse kraanikaussi, kuid see ei ole keskkonnale hea. Pakume, et enne kraanist alla kallamist tuleks värvivesi filtreerida. Selleks loome filtri, milles kasutame ka sütt. Ühe komponendina kasutame ettevõttes tekkivaid defektiga värvi ämbreid."

Tallinna Tehnikagmnaasium

Tallinna Tehnikagümnaasium

"Kirjastus K-Print soovib lahendust allesjääva paberi kasutamiseks ja ladustamiseks. Lahendusena pakume, et üks inimene tegeleb jääkide ladustamisega, materjali ülesmärkimisega, andmete kogumise ja avalikustamisega kirjastuses. Muutustel hoitakse pidevalt silm peal, et andmeid uuendada. Näiteks jääkide kasutamisel on vaja andmestikust maha võtta kasutamiseks minev paber ja sinna lisada uued jäägid. Ladustusvõimalus on käepärane, loogilise märgistusega ja alati korras."

Tartu Tamme Kool

Tartu Tamme Kool

"Kroonpress AS-il on probleem liigse pakkevahendite raiskumineku pärast, eriti kile, millega pakitakse aluseid, aga ka pappkastid. Lahendusena pakume välja korduvkasutatava transpordi kasti, kus kastid kinnituvad üksteise külge, et ei peaks lisakilet kinnitamiseks alusele panema."

Vändra Gümnaasium

Vändra Gümnaasium

„Hakkame lahendama probleemi, kus Valley vaibatehasel on ajakulukas oma energiatootmise ja -kasutuse andmeid koguda, võrrelda ja analüüsida. Meie lahenduseks on äpp, mis oleks mugav, mobiilne ja hõlpsasti juurutatav. Meie rakendus võiks sisaldada järgmisi komponente: andmete sisestamine ja koondamine, andmete võrdlemine, visuaalne ja arusaadav tulemuste esitlus ning soovitused ja analüüs.“

Jüri Kool

Jüri Kool

„Proovime mõelda välja energiasäästlikumad lahendused Estanci jaoks, mis ka pikas perspektiivis oleks nende jaoks kulusid säästev. Meie lahendus on liivaaku. Soojendaksime tünnis liiva, mis suudaks hoida enda sees umbes 100MWh elektrit.“

Eesti finaalvõistlus

Eesti võistlus toimus 15.11.2024 Tallinnas TalTech Mektorys.

Rahvusvahelisse finaalvooru pääsesid:

  • Põltsamaa Ühisgümnaasium

  • Kuusalu Keskkool

  • Jüri Kool

  • Laiuse Jaan Poska Põhikool

  • Rapla Vesiroosi Kool 

Galerii

Rahvusvaheline finaalvõistlus

Võistlus toimub 16.01.2025 Tallinnas TalTech linnakus.

Reglement

  • Osaleb 5 meeskonda mõlemast riigist
  • Meeskonnas on 5-6 õpilast ja mentor
  • Slaidid või video kogu lahenduse väljatöötamise protsessist
  • Prototüübi või lahenduskavandi tutvustamine
  • Esitluse kestvus on maksimum 15 min (10 min esitlus + 5 min küsimused-vastused) ja inglise keeles

Hindamiskriteeriumid:

  • Parim lahendus, mida saab rakendada
  • Kõige originaalsem/uuenduslikum lahendus
  • Kõige säästvam, kliimasõbralikum lahendus

Tööstusettevõtted premeerivad parimaid lahendusi.

Eesti ja Soome koolid alustavad koos ettevõtetega tööstusinnovatsiooni võistlust

Eesti ja Soome tööstusvaldkonna erialaliidud algatavad võistluse Tuleviku Loojad põhikooli vanemale astmele, et leida ettevõtetele jätkusuutlikke lahendusi. Septembris algavat võistlust toetavad Soome haridus- ja kultuuriministeerium ning Eesti majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Tuleviku Loojad / Tulevaisuuden Tekijät projekti eesmärk on luua seoseid reaalainetes omandatud teadmiste, ettevõtlikkuse ning tulevaste töökohtade vahel põhikooli noortele. Võistkonnad koosnevad 13-14 aastastest õpilastest, kes koos õpetajate ja ettevõtete poolsete mentoritega peavad leidma üles ettevõtete väljakutsed, mõtlema loovalt ja pakkuma välja jätkusuutlikke lahendusi, mida ettevõtted saaksid oma toodetes või tööprotsessides rakendada.

Võistlusel osalevad 9 põhikooli Soomest ja 10 põhikooli Eestist, kelle partneriteks on ettevõtted Metsä Group, UPM, Tallink, Eesti Energia, Fazer, Atria, Orkla Eesti, Bayer, Akzo Nobel Baltics, Estanc ja paljud teised. Õpilaste pakutavad lahendused peavad olema innovatiivsed, konkurentsivõimelised ja keskkonnasõbralikud.

"Ma pean väga oluliseks, et noortel oleks võimalus osaleda tuleviku väljakutsete lahenduste loomisel. See võistlus on uus lähenemine, kuidas viia kokku noored, koolid ja tööstusettevõtted, et luua selle pinnalt ühiseid koostöövorme," ütles

Soome noorsoo ja spordiminister Sandra Bergqvist. "Noored muretsevad väga kliimamuutuste pärast, mistõttu on tähtis, et nad saaksid osaleda kestlike lahenduste loomisel. Soomes on langenud huvi STEM-ainete vastu, kuid selliste projektide abil võime seda muuta ja suurendada nende ainete atraktiivsust."

Eesti majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo sõnul on tähtis tutvustada inseneriharidust juba põhikoolis, et kindlustada tööjõu järelkasv ettevõtete jaoks. "Eestis ja lähiriikides on terav puudus inseneridest. Uuringute kohaselt oleks Eesti tööjõuturu vajadus vähemalt 2500 uue talendi järele tööstuses," lausus Keldo. "Insenerid aitavad luua ettevõtete jaoks suuremat lisandväärtust, mis omakorda suurendab majanduskasvu ja sotsiaalset heaolu. Tuleviku Loojate projekt on hea võimalus tutvustada noortele huvitavat tööstusmaailma, mis alati ei pruugi välja paista."

Eestist osalevad koolid esindavad viite erinevat maakonda, Tallinnat ja Tartut. Iga kooli partnerettevõte tutvustab kooli võistkonnale oma väljakutseid ja kolme kuu jooksul peavad noored õppeprotsessi käigus esitama ettevõtetele oma

innovatiivseid lahendusi. Kohalikud finaalvõistlused Soomes ja Eestis toimuvad käesoleva aasta novembris, kus noored tutvustavad oma lahendusi. Tuleviku Loojate rahvusvaheline finaal toimub Tallinna Tehnikaülikoolis 16. jaanuaril 2025. Finaalvõistlusel osalevad kummagi riigi viis paremat võistkonda.

"K-Print liitus võistlusega, et pakkuda noortele väärtuslikku kogemust ja uusi võimalusi. Kuigi tegutseme väga traditsioonilises tööstusharus, on meie jaoks äärmiselt oluline olla igapäevaselt uuenduste looja, et tõhustada oma tööprotsesse ja pakkuda klientidele parimaid lahendusi. Usume, et noorte värske pilk ja entusiasm koos meie ekspertide kogemusega pakuvad uusi ideid ja lahendusi, mis aitavad veelgi paremini vastata tuleviku väljakutsetele" ütles Rait Rebane, ettevõtte K-Print juht ja omanik.

Anni Siltanen Soome Keemiatööstuse Liidust ja Maiju Korhonen Soome Toiduainetetööstuse Liidust peavad oluliseks, et noored tutvuvad reaalse tööeluga juba varakult. "Kõikides tööstussektorites on pakkuda põnevaid töökohti tulevastele talentidele. Me imetleme Eestit mitme kandi pealt ja soovime õppida, kuidas äratada huvi loodus- ja täppisteaduste valdkonna väljakutsete vastu ja siduda neid reaalse tööstusega,“ laususid Soome erialaliitude esindajad.

Võistlused viib läbi Tallinna Tehnikaülikooli tehnoloogiakool, kes on töötanud välja ka võistluse formaadi. TalTechi tehnoloogiakoolil on varasemaid positiivseid kogemusi sarnaste projektide läbiviimisest, lisaks on tehnoloogiakooli üks ülesanne kasvatada erinevate vanusegruppide noortes huvi tehnoloogiahariduse vastu.

Projekti toetavad rahaliselt Soome Tööstuse ja Tööandjate Keskliidu Sihtasutus, Eesti Teadusagentuur ning majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Tuleviku Loojate projektis osalevad Eesti koolid: Vändra Gümnaasium, Jüri Gümnaasium, Põltsamaa Ühisgümnaasium, Rapla Vesiroosi Kool, Kuressaare Nooruse Kool, Kuusalu keskkool, Keila Kool, Laiuse Jaan Poska Põhikool, Tartu Tamme Gümnaasium, Tallinna Tehnikagümnaasium.

Tuleviku Loojate projektis osalevad Eesti ettevõtted: Eesti Energia, Tallink, Orkla Eesti, Akzo Nobel Baltics, Incap Estonia, Estanc, Matek, Estonian Plywood, Kroonpress, K-Print.

Finnish and Estonian schools and companies join in industry competition

Estonian and Finnish industry associations launched a competition for basic school students, which seeks future-oriented solutions to problems that have arisen in various industrial companies. The competition is supported by the Finnish Ministry of Education and Culture and the Estonian Ministry of Economy and Communications.

"Tuleviku Loojad" / "Tulevaisuuden tekijät" is a project to create connection between the knowledge of real subjects (STEM) and the acquisition of entrepreneurial competence and future jobs for basic school students. The teams consist of 13-14-year-old students that together with their teachers and mentors from industry have to define the challenges, ideate and find solutions that can be implemented in the products or processes of the companies in the future.

The goal of the project, in which industrial companies, professional associations and basic schools from Finland and Estonia participate, is to find innovative and sustainable solutions for participating industrial companies. The teams from 9 basic schools in Finland and 10 schools in Estonia join forces with companies, such as Metsä Group, UPM, Tallink, Eesti Energia, Fazer, Atria, Orkla Eesti, Bayer, Akzo Nobel Baltics, Estanc and others to come up with solutions, which are competitive and climate friendly.

"I consider it very important for the youth to be able to contribute towards the future challenges by developing specific solutions. This competition is a fresh way to connect young people, schools and industry to create new ways in mutual co-operation," says Sandra Bergqvist, Minister of Youth and Sports. "Young people are very concerned about climate change, and it is thus important for them to be involved in developing sustainable solutions. The interest towards STEM subjects in Finland is declining, but I believe that initiatives as this will help to turn the direction and increase the interest towards STEM subjects."

According to the Minister of Economy and Industry of Estonia, Erkki Keldo, it is important to introduce engineering studies already in basic school to ensure labour force offspring. "In Estonia and in the neighbouring countries we have an acute shortage of engineers. Studies show that Estonian labour market has room for at least 2,500 new talents in industry a year. Engineers are the ones, whose work enables companies to create higher added value, which in turn drives economic growth and social well-being," comments Keldo. "The current competition is a good opportunity for young people to get acquainted with the exciting industrial world that is otherwise hidden from the public."

The schools in the project represent different local municipalities across both countries, which have close ties with industries in the region. The problems are introduced by the companies and during the autumn semester students get to know

better respective companies and offer novel solutions from their perspective. The local finals will be held in both countries in November and the international final will be held in Tallinn University of Technology on January 16, 2025. The five best teams from both countries will participate in the finals.

The CEO and owner of K-Print Estonia Rait Rebane tells that his printing company has joined the competition to offer valuable experience and new opportunities to students. "Even if we act in a traditional industrial sector, it is important to be innovator every day, to make our work processes more effective and to offer the best solutions to our clients," says Rebane. "We believe that a fresh look and enthusiasm of young students together with the expertise of our specialists offers new ideas and solutions that help to answer to the challenges of the future even better."

"As industry representatives we think it is really important to offer an insight into real working life in an early stage," say Anni Siltanen from Chemical Industries Federation of Finland and Maiju Korhonen from Finnish Food and Drink Industries’ Federation. "All the industrial sectors have interesting jobs to offer for future talents. We admire Estonia in many aspects and want to learn how to spark the interest in real STEM-challenges linked to industries by this competition.”

The ministries and industrial associations from both Finland and Estonia have asked the Technology School of Tallinn University of Technology to work out the format of the competition and organize the final event, since they have previous experiences of organizing STEM-based contests for school students.

The project is supported by The Foundation of the Confederation of Finnish Industry and Employers (TT-säätiö) and Estonian Research Council (Eesti Teadusagentuur).

Partnerid

Lisainfo